Monday, December 19, 2011

Journey of my life...part 2 (16 to 20Mac 2011 @ Tampere)

17.03.2011...
Day 1..
Location :: Tampere..

Hari ini bangun lewat sedikit..pandang luar dah terang..kemudian "breakfast" dan bersiap2 untuk mengenali bandar "Tampere" dari kaca mata Unti Sal. Bermula dengan menaiki bas. Tiket bas 2.50euro/person untuk ke bandar pergi dan balik dalam masa satu hari kalau tak silap saya..

Kami bergambar di "bus stop" betul2 di depan "apartment" Untie Sal.


On the way...Di kiri kanan penuh dengan pokok2 dan lantai bumi yang diliputi dengan salji..




Sampai sahaja, kami singgah di "market" (Indoor market). Disini terdapat macam2. Daripada barangan keperluan hingga ke makanan seperti roti, boot, bags, ikan salmon. Seumur hidup first time saya makan "smoke salmon". Sedap dan tak hanyir..Agak mahal juga, Yati bungkus 2 ketul untuk bagi Kak nini.




Keluar dari "indorr markiet", berjalan di kawasan sekitar. Jumpa ala2 jambatan Pulau Pinang.



Jalan lagi menikmati salji, baring2, tinggalkan "foot print" dan lalu di jambatan. Apa yang membuat kami teruja adalah gabungan warna-warna ciptaan Allah tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.."I have this habit where I will smell and feels the air of the visited country. Different country comes with different air..Try it,remember the taste and make a comparison"















Teruskan perjalanan, masuk ke kedai second hand..sama je macam uptown, cuma disini nampak proper sedikit. Kemudian singgah di kedai "souvenier", belilah poskad, "fridge magnet", key chain.



Berjalan2 lagi di sekitar kawasan, singgah di Mc donald jumpa Mia dengan Aida dan Erin. Selepas say hi, kami teruskan lagi perjalana. Perut sudah mula lapar, singgah di "HES burger", makan "fish n chips"..saya tak suka makan benda2 fish nih, rasa macam hanyir, tapi yang ini sedap, dia punya sos sedap, dah lah besar, fries pun punyalah banyak..



Selepas kenyang, kami pun meneruskan perjalanan untuk ke "The Pynnikki Tower"..Menikmati salji di sekeliling, lalulah kawasan "town", lalu sekolah. Kemudian lalu kawan berbukit dan kiri kanan ada pokok2...nyamannya...segar...




Sampai sahaja, kena bayar 2euro/person kalau nak naik..Tapi kami naik free saja..di bawah ni ada "cafe", untie cakap donut disini famous, tapi lami ,asih kenyang...so tak belilah pulak..sampai atas, ambillah pemandangan dari Tower..






Inilah dia laluan untuk kami datang dan pulang..jauhnye nak menempuh jalan ni balik...


Sebelum pulang ada singgah di "Shopping comples", tapi tak ingat pula namanya..sambil tunggu unti solat.(Kami masih berada dalam keadaan musafir lagi boleh solat jama', kami pusing2 tengok2lah but..barangan disini agak mahal juga.Kemudian kami meneruskan perjalanan untuk pulang. Menaiki bas yang sama dengan tiket yang sama. Ramai juga yang beratur untuk tunggu bas masing2..



Kami tertidur dalam perjalanan balik..penat sangat..Unti Sal yang gagah sudah biasa berjalan lama kejutkan kami. Sampai rumah, makan lagi, kemas2 beg untuk dibawa ke "cottage". Yati update facebook, saya sambung tengok "Mr.Brain" dan kami tidur dalam 1:30am waktu "Tampere"...Tak sabar nak main ski esok....sweet dream...


to be continue...

No comments:

Post a Comment